Charles Darwin. Omul din spatele teoriei

In picturile si sculpturile din ultimii sai ani de viata, Charles Darwin da impresia unui om care si-ar dori sa fie altundeva. In National Portrait Gallery din Londra, isi tine palaria in mana, gata sa o zbugheasc pe usa. In Natural History Museum isi tine haina impaturarata in poala, obosit si trist, de parca ar vrea sa ascunda povara famei dobandite si sa alunece incetisor in uitare. Pe bacnota de £10 ochii ii sunt ascunsi sub sprancene stufoase si mahnire se intrezareste de sub barba lunga, biblica.

Charles DarwinCharles Darwin














Cand am auzit prima data de Teoria evolutie a lui Darwin, copil fiind, am luat-o drept un act de modernism, fara a o intelege pe deplin. Au trecut ani buni pana am inteles, ca Darwin nu a zis niciodata ca omul e un stranepot al lui Chita (maimuta lui Tarzan) ci ca atat omul, cat si Chita se trag dintr-un stramos comun. Acum milioane de ani, am dat prieteneste mana cu maimuta si am luat-o fiecare pe drumurile sale. Chiar daca unii inca au dificultati in a accepta teoria lui Darwin (cand zic unii ma refer la vreo jumatate din populatia Statelor Unite, ca pe noi restul nu ne-a mai intrebat nimeni ce mama noastra credem, ca oricum nu conteaza), cred ca faptul in unii inca se comporta ca animalele (sa ma scuze bietele animale, ca nu-s ele de vina), nu face altceva decat sa sustina teoria evolutiei.

Charles Darwin
DOWN HOUSE (Kent, Anglia), unde Darwin si-a trait ultimii de ani ai vietii, alaturi de sotie si copii
Casa a fost recent restaurata de catre stra-stra nepotul sau, Randal Keynes
(Foto de: Tony Watson/Alamy)

Despre Darwin am mai vorbit si in "Teoria lui Darwin in pictura". Ce mi-a amintit din nou de el, a fost un articol citit in revista National Geographic (editia in spaniola, iunie 2009). Un stra-stra nepot al lui Darwin, descopera niste insemnari pe fundul unui cufar mostenit din generatie in generatie, dar uitat de toti in podul casei. Despre omul de stiinta Charles Darwin, despre calatoria sa la bordul corabiei Beagle, despre descoperirile facute in Insulele Galapagos (insule care astazi sunt declarate rezervatie naturala si sunt aproape la fel cum le-a lasat Darwin) si despre teoriile sale se stiu multe si marunte. Se mai stie ca a avut zece copii si ca a fost inmormantat in Westminster Abbey, alaturi de Isaac Newton. Doar cinci personalitati care nu au facut parte din familia regala au obtinut asa loc de veci de cinste in secolul XIX.

Despre ceea ce nu se stie e lupta sa interioara intre concluziile atinse, munca de o viata si credintele religioase. Daca acestea din urma incepusera sa se clatine inca dinainte, moartea fetitei sale Annie, la frageta varsta de 10 ani, posibil de tuberculoza, in a doua zi de Paste, aproape ca le-a daramat. In acea tragica perioada Charles Darwin a scris manuscrisele care vor fi redescoperite peste zeci si zeci de ani de catre stra-stra nepotul sau. Aceste insemnari, pastrate cu sfintenie de catre sotia sa, il dezvaluie pe Charles Darwin ca o personalitate vesela, hazlie, un om care se bucura de compania semenilor.

Daca vreti sa aflati mai multe despre Darwin - omul, va recomand cartea scrisa de acest stra-stra neport, Randal Keynes. "Annie´s Box" este biografia tatalui, sotului, omului de stiinta si ganditorului care a fost Charles Darwin. Adesea neinteles, Darwin a fost o minte stralucitoare si in acelasi timp o fiinta incantatoare care a stiu sa-si faca timp intotdeauna pentru ceea ce a considerat cel mai important in viata: familia si prietenii.


Nu stiu voi cum sunteti, dar eu imi voi comanda cartea, pentru ca mi-a starnit un interes... si mi-as mai dori sa ajuns si in Galapagos daca se poate. Ma sponsorizeaza cineva? :P

9 comments:

Elisa 25 mai 2009, 21:54  

Laura,
la Turambar amvazut prescurtate articolele si l-am intrebat aseara,insa niciun raspuns.Poate ca omul nu verifica comentariile,cine stie....
O,Darwin...,ce-mi placea mie biologia de-a 11-a!Daca nu mi-era imposibil sa vad sange m-as fi facut doctorita :))))))

Laura 25 mai 2009, 23:42  

Am vazut si eu, dar nu stiu cum a facut. Am gasit pe net ceva, e un cod care se pune in cadrul codului template-ului pe care il folosesti la o anumita linie, dar eu cum nu am template-ul clasic de la blogger, nu am linia respectiva de cod si chiar pana intr-acolo nu ma pricep...

starsgates 26 mai 2009, 07:38  

Lucruri interesante aflate azi la tine şi totuşi, nu prea sunt adepta teoriei evoluţionismului.
Îmi place să cred că avem în noi o...sclipire divină.:)
Dar cartea s-ar putea s-o citesc, dacă este tradusă şi în româneşte.:)

Laura 26 mai 2009, 11:01  

Cartea nu stiu daca au tradus-o inca in romaneste, dar o vor face cu siguranta. Cat despre sclipirea divina, e si ea acolo, negresit, chiar daca poate lucrurile nu stau chiar ca la Carte. Eu nu cred ca teoria evolutiva exclude sclipirea divina. Doar ca s-ar putea sa fie sub alta forma decat ne-am imaginat-o noi. Omul e parte din natura, e destul de clar asta pt mine. Si divinitatea nu are de ce sa se regaseasca doar in om...

starsgates 27 mai 2009, 12:20  

Da Laura aici sunt de acord, sigur ca tot ce inseamna viata are acea parte de divinitate in ea.:)

pheideas 29 mai 2009, 01:14  

Starsgates, ai dreptate, nu evolutia a creeat omul, ci Dumnezeu. Daca privesti atenta in natura, echilibrul extrem de fin intre infivizii care contituie flora si fauna unui habitat, face ca nicio entitate sa nu se dezvolte peste o limita impusa de o alta entitate. In istoria vietii pe pamant de 1 mld de ani, omul e singura spcie de maimuta care isi distruge habitatul, fara sa sufere consecinte imediate. Acest lucru a fost posibil numai printr-o mutatie nepamanteana.

Laura 29 mai 2009, 14:47  

Pheideas, intreaga natura are o particica de divin in ea si omul evolueaza continuu, la fel ca si tot ce-l inconjoara. Consecintele distrugerii habitatului propriu, omul a inceput sa le simta. Asa cum zici, nu au fost imediate, dar nici nu a durat prea mult pana sa se vada. Mutatie nepamanteana? Ce vrei sa zici?

Post Scriptum 30 decembrie 2010, 01:04  

Chiar dacă ceea ce scriu eu este oarecum tardiv (având în vedere că articolul postat are peste 1 an), le recomand celor interesaţi de adevărul din spatele teoriei lui Darwin documentarul "Voiajul care a zguduit lumea" de pe Viasat History. Îi las pe cei curioşi să decidă singuri cât de bine fundamentată ştiinţific este teoria lui.

Ligia 9 noiembrie 2011, 17:41  

Laura am o intrebare daca imi permiti sa te intreb...tu esti adepta teoriei evolutioniste darwiniste sau teoria creationista....

Trimiteți un comentariu

Blog Widget by LinkWithin
A apărut o eroare în acest obiect gadget

Persoane interesate

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP