"Dragostea nu moare" de Maitreyi Devi

Dragostea nu moare de Maitreyi DeviAm citit romanul "Dragostea nu moare" de Maitreyi Devi in liceu, imediat dupa ce am citit "Maitreyi" de Mircea Eliade. Daca "Maitreyi" m-a fascinat in primul rand datorita detaliilor privind India si cultura indiana, "Dragostea nu moare" m-a fascinat prin sensibilitate descrierilor. Nu ar fi corect sa compar cele doua romane avand in vedere ca "Maitreyi" e un roman de tinerete si "Dragostea nu moare" e un roman de maturitate. De aceea ma voi abtine si nu le voi compara. Mircea Eliade este unul dintre scriitorii romani pe care ii tin la loc de cinste. Dar sunt sigura ca romanul "Maitreyi" l-ati "devorat" deja daca nu de placere, de nevoie in anii de liceu. Va recomand din suflet "Dragostea nu moare". Merita!

"Putine opere din literatura universala trateaza aceleasi fapte in viziunea a doi scriitori care au fost, in acelasi timp, protagonistii lor. Pentru noi, romanii, romanul Maitreyi al lui Mircea Eliade a constituit, generatii de-a randul, o adevarata incantare. Cu toate acestea, putini stiu ca prototipul personajului princial al cartii a trait cu adevarat, pana in 1990, in tara Vedelor si a Upanisadelor. Era fiica lui Surendranath Dasgupta, cel mai mare filosof indian, si se numea Maitreyi Devi. Tanarul Mircea Eliade avea, cand a cunoscut-o, 23 de ani iar ea 16. Adolescenta scria versuri, apreciate de Rabindranath Tagore, si avea sa devina o cunoscuta poeta indiana. Intalnirea dintre Maitreyi Devi si reputatul nostru sanscritolog Sergiu Al.-George la Calcutta, in 1972, a "declansat" scrierea unei noi carti.

Tulburatoarea poveste de dragoste din anii '30 a primit astfel o replica magistrala de la insasi eroina ei, Maitreyi (in carte, Amrita), dupa 42 de ani. Romanul-raspuns "Dragostea nu moare", scris mai intai in bengali, a fost tradus si publicat in limba engleza in 1976. Ne cufundam, in timpul lecturii, in peisajul si in mentalitatea indiana, cu mirifica ei lume a miturilor, ritualurilor si simbolurilor. Coloana vertebrala a cartii de fata este insa relatarea cu autenticitate si, as zice, cu geniu a celei mai mari minuni a lumii: infiriparea sentimentului de dragoste, fericirea iubirii impartasite si destramarea ei.

Mircea si Amrita (din "Dragostea nu moare"), ca si Allan si Maitreyi (din "Maitreyi"), pot sta alaturi de nemuritoarele cupluri Paul si Virginia, Tristan si Isolda, Romeo si Julieta."Dragostea nu moare" (1976), cartea aparuta pana acum in limbile bengali, engleza, germana si romana, nu are inca notorietatea plantetara a romanului "Maitreyi" (1933). Ea insa inainteaza triumfal pe aceeasi cale regala a consacrarii universale." (librarie.net)


"Necazul este ca nu poti sterge nimic din ce s-a petrecut în viata ta. Tabloul ramâne asa cum a fost pictat. În literatura, scriitorul poate sa renunte la portiuni care nu sunt în armonie cu întregul, dar viata pastreaza totul, nimeni nu poate înlatura un singur rând macar, daca ar fi fost posibil, as fi sters cu toata puterea anul 1930 din viata mea. Sa-l las sa cada ca pe-o frunza de pe ramura vesnic verde a vietii mele; 1930, o frunza uscata ca dragostea mea pentru Mircea. Nu îmi mai amintesc fata lui, si chiar daca mi-o amintesc, nu mai simt nici durere, nici bucurie."
("Dragostea nu moare" de Maitreyi Devi)


"Atunci am înteles ca nimic nu dureaza în suflet, ca cea mai verificata încredere poate fi anulata de un singur gest, ca cele mai sincere posesiuni nu dovedesc niciodata nimic, caci si sinceritatea poate fi repetata, cu altul, cu altii, ca, în sfîrsit, totul se uita sau se poate uita, caci fericirea si încrederea adunata în atîtea luni de dragoste, în atîtea nopti petrecute împreuna, pierisera acum ca prin miracol, si nu supravietuisera în mine decît un întârîtat orgoliu si o cumplita furie împotriva mea însumi."
("Dragostea nu moare" de Maitreyi Devi)

16 comments:

starsgates 12 octombrie 2008, 18:28  

Sincer, eu le-am comparat după ce le-am citit şi cele două cărţi descriu exact viziunea asupra iubirii în cazul general valabil a celor două sexe.

satmareanca 12 octombrie 2008, 19:50  

Gând la gând! Ce surpriză să intru aici şi să citesc despre cele două cărţi. Supriză pentru că, ieri, căutând prin bibliotecă aveam chef să citesc ceva fascinant, şi, deşi mă aşteaptă vreo 30 de cărţi necitite, niciuna nu corespundea. Aşa că am intrat pe librărie.net şi am găsit ce aş vrea să recitesc: "Dragostea nu moare". "Maitreyi" am recitit-o acum vreo două luni, cred că pentru a zecea oară(e unul dinte romanele mele preferate, în care redescopăr de fiecare dată ceva nou şi înălţător) şi încă de atunci simţeam că e musai să recitesc şi versiunea feminină, pe care nu ştiu dece nu o mai regăsesc în bibliotecă.

Laura 12 octombrie 2008, 20:58  

Stargates, e adevarat si asta dar cu greu ar fi putut sa fie descrisa iubirea atat de frumos in ambele cazuri daca nu ar fi povestit fiecare din punctul lui de vedere. Nu crezi asta? Adica nu ti se pare ca ambii au descris iubirea intr-un mod sublim? Iubirea, esenta iubirii ramane aceeasi pentru fiecare sex dar felul de a pune in cuvinte fascineaza.

Satmareanca, vezi, e un semn! :) Merita citita si cartea ei chiar daca poate uneori ne raneste un picut in spiritul national datorita diferentelor de versiune asupra faptelor. Sa-mi spui daca ti-a placut, ok? ;)

starsgates 12 octombrie 2008, 21:20  

Mie mi-a plăcut mai mult versiunea ei.:)

Laura 12 octombrie 2008, 23:20  

Mie mi-a placut mai mult versiunea lui pana am citit-o pe a ei :) Apoi nu am mai stiut care sa-mi placa mai mult deoarece imi place foarte mult Eliade. Dar e adevarat ca versiunea ei e mai sensibila si mai feminina si se simte maturitatea stilului fata de "Maitreyi" pe care Eliade l-a scris in frageda tinerete. Pe ea am inteles-o insa mai bine, fiind femeie. Vezi, uneori e mai greu sa-i intelegi pe barbatii astia chiar si cand iubesc :)))

pescarusul argintiu 13 octombrie 2008, 00:07  

Felicitari pentru aceasta analiza inedita a viziunilor despre iubire din perspectiva celor doua sexe !
Ma aflu printre persoane avizate, ce au citit, recitit si au reflectat adanc.
Eu am in biblioteca "Maitreyi" a lui Mircea Eliade, dar procurata fiind in primii ani efervescenti de dupa Revolutie, n-am gasit imediat ragazul s-o citesc, apoi anii au trecut cu alt suvoi de probleme si provocari, incat astazi ma asez cuminte in banca si iau parte ca observator constiincios la dezbaterea voastra argumentata :)
Promit sa recuperez, chiar smulgand niste ore de somn din adancul noptii...

Laura 13 octombrie 2008, 00:23  

Merita citite amandoua cartile, daca nu de alta macar pentru ca foarte rar avem ocazia de a vedea aceleasi evenimente din doua perspective diferite povestite in atat de multe cuvinte :)

Deona 14 octombrie 2008, 23:46  

Am citit si eu cele doua carti;imi aduc aminte de perioada liceului cand mergeam la biblioteca judeteana si cautam cartea ei si trebuia de fiecare data sa astept, era imprumutata... exista un singur exemplar din "Dragostea nu moare"... asteptarea s-a meritat cu desavarsire...am terminat-o intr-o noapte si mi s-a intamplat un lucru minunat, am primit un telefon de la o persoana foarte draga mie!

Laura 15 octombrie 2008, 12:09  

Eu am primit asa referinte bune la "Dragostea nu moare" incat mi-am cumparat-o si apoi am citit-o (era vremea in care primeam de la parinti bani pt mancare si eu ii dadeam pe carti). M-a surprins mult ca am gasit-o in librarie, e adevarat. Acum cativa ani nu era asa de usor de gasit.

Asa cum se zice lucrurile rele vin toate odata si cele bun tot asa vin :)

Deona 15 octombrie 2008, 12:38  

Anul trecut, de ziua mea, am primit cadou de la surioara mea cartea scrisa de Maitreyi Devi. Dupa cum spunea sora mea... "trebuie sa fie in biblioteca ta;la cate carti de Eliade ai, doar "Dragostea nu moare" iti mai lipseste".
Ce sa zic, frumos cadou!

Cati,  16 octombrie 2008, 09:35  

Salut! Eu am imprumutat cartea de la tine in liceu si am citit-o...apoi mi-am cumparat-o si eu (tot din banii de mancare ;))...
Cand se mai linistesc apele in viata mea...mi-ar face placere sa recitesc "Maitreyi","Dragostea nu moare" si alte carti de Eliade care m-au marcat la vremea respectiva ("Nunta in cer", "Noapte de sanziene" etc).
Va pup si va doresc mult spor in tot ceea ce faceti!
P.S. M-am uitat pe deviantart si mi-au placut mult creatiile voastre...astept sa vad cat mai multe! :)

Laura 17 octombrie 2008, 23:03  

Deona, intr-adevar un cadou foarte frumos. Ai o sora minunata :)

Caty, he, he, he, ce vremuri bune... :)))

Mocanita,  27 octombrie 2008, 10:19  

Daca vorbim despre dragostea descrisa in cele 2 romane, cred ca e interesant faptul ca cea care a rezistat pana la moarte este dragostea ei... In carte recunoaste clar ca il iubeste inca, desi este casatorita cu un om inteligent si intelegator. Eu am dat din intamplare peste un interviu luat cu cativa ani in urma de Adelina Patrichi de la TVR lui Chabu, e publicat in cartea Indoglinda, dar l-am gasit si pe Net, si am inteles cata drama se ascunde in spatele celor doua carti. Se pare ca surorile nu si-au mai vorbit, dupa ce Maitreyi a scris cartea ei. Dar surpriza cea mai mare e ca am primit o carte noua, din 2008, Hermeneutica spectacolului, de Cristina Scarlat, in care apare un interviu cu A Patrichi, care vorbeste de un interviu pe care l-ar fi luat anul asta fiului lui Maitreyi. Stie cineva ceva de el? N-am gasit nimic pe Net... Inteleg ca a vorbit si cu nora, cea din cartea ei. Sunt lucruri cutremuratoare acolo, despre soarta lui M dupa cele doua carti. M a ajuns o persoana de vaza in India, la batranete. Cartea ei a fost si mai controversata decat a lui, acolo in India. Iar propria fiica a rupt relatiile cu ea! Cred ca ar trebui sa apara un al treilea scriitor, sa scrie povestea celor doi si a cartilor lor.
PS Coperta de la Dragostea nu moare este de trei lei. Pacat!

Laura 27 octombrie 2008, 12:24  

Mocanita, multumesc din suflet pentru aceste inforamtii. Am cautat interviul si l-am citit pe nerasuflate. E impresionant. Am aflat multe. In ceea ce priveste coperta sunt de acord cu tine. Cine a facut-o nu a citit cartea si nici nu a stiut despre ce e vorba in carte. Nasol cand se intampla lucruri din astea. Multumesc inca o data pentru ca mi-ai adus la cunostinta existenta acestui interviu. Toate cele bune! :)))

Anonim,  28 februarie 2009, 13:38  

da o carte frumoasa cea de maitreyi...eu vreau sa raman cu o impresie buna dupa ce am citit cartea aceea ca ea la iubit pe eliade chiar daca a incercat sa ascunda lucrul acesta in carte.maitreyi mia placut mai mult trebuie sa recunosc dar si dragostea nu moare ma impresionat mult si raman cartile mele de suflet, preferate..

floricica 28 ianuarie 2011, 22:57  

sunt in clasa a 10-a si avem lectia ”Maitreiy” de Mircea Eliade si aseara am inceput sa citesc cartea deoarece ne trebuia...la inceput parea ca orice alta carte, nimic diferit, dar ajungand tot mai departe nu mi-a venit sa cred ce frumoasa e, am citit vreo 5 ore si nu m-am putut opri am ajuns pana la capitolul X iar azi dimineata am terminat cartea...e incredibil de frumoasa m-a atins atat de tare, ma minunam pana unde poate ajunge mintea unei fete de varsta mea si cat de tare se poate indragosti, si eu am fost indragostita si am trecut prin multe dar nu credeam ca o fata de-o seama cu mine ar trece printre atatea lucruri doar pentru iubirea ei..maine merg la librarie dupa ”Dragostea nu moare” trebuie sa o am :X

Trimiteți un comentariu

Blog Widget by LinkWithin
A apărut o eroare în acest obiect gadget

Persoane interesate

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP