Martisor

martisorMartisorul este un obicei specific romanesc mostenit de la daci si romani, inexistent la alte popoare. Numele popular al lunii martie - "martisor" este de origine latina (martius). Dupa vechiul calendar roman, 1 Martie era prima zi din an si se celebrau sarbatoarea "Matronalia" si serbarile lui Marte, zeul fortelor naturii, al primaverii si agriculturii.

Martisorul, simbol al primaverii si al reinvierii naturii, se confectiona in mod traditional din fire de canepa sau lana (mai tarziu din bumbac), albe si rosii, care se legau in forma de 8. De acest snur se atarnau monede din aur sau argint, fire de iarba, muguri sau flori. In zonele romanesti stravechi, mamele prindeau copiilor martisorul la gat, la mana sau la picior, obiceiul pastrandu-se si astazi in unele sate. Martisorul se poarta toata luna martie.

In ultima zi a lunii martie, inainte de rasaritul soarelui, avea loc ritualul scoaterii martisorului si predarii lui catre natura. In localitatile de la campie martisorul se pune pe un pom inflorit sau in crengile visinilor, ciresilor sau prunilor. In satele de la munte si deal, martisorul se pune pe cornul sau macesul inflorit. Se credea ca martisorul este ridicat de randunele si purtat spre soare, binecuvantand astfel norocul celui care l-a pus in pom.

Banutul însemna îmbelsugarea, firele albe si rosii simbolizau fata alba ca si crinul si rumena ca roza, iar ofranda facuta reginei florilor era o salutare poetica adresata primaverii.

Intre 1 si 9 Martie, in "Zilele babelor", primavara se lupta cu iarna alungand-o. In cele noua zile, baba Dochia apare torcand pe langa oi, imbracata in noua cojoace, scuturand in fiecare zi cate unul.

Martisorul meu pentru voi :)

7 comments:

Ioan Usca 1 martie 2008, 21:21  

Foarte frumos Mărţişor!
Telefonic, l-am transmis şi mai departe.

ina bixade 1 martie 2008, 21:25  

Martisorul este singura traditie romaneasca de care, eventual, mi-e dor. Mereu am indragit aceasta celebrare a martisorului. Si stiu ca pe 9 Martie se fac mucenici, sau sfinti cum se spune in Moldova, ei bine, de ei chiar mi-e dor sa infulec:) Ii prefer pe cei moldovenesti, facuti la cuptor. Pina una alta, iti urez un 1 Martie cu multi ghiocei si martisoare!!! Good Bye!!!

Laura 1 martie 2008, 22:54  

:) Sper ca ati avut o zi de 1 martie frumoasa... Si mie mi-e dor de tarabele cu ghiocei din centrul orasului... :)

fabeto Show. fabeto dayly 2 martie 2008, 14:09  

tarabele cu ghiocei din centrul orasului... ? Suna incitant.Ati vizitat bucurestiul?degradant chiar.mi-as dori un martisor pe care sa mi-l trimita prin posta.

Laura 2 martie 2008, 14:20  

Nu am vazut Bucurestiul... nu in martie...

cristal 2 martie 2008, 15:10  

Natura prinde de veste de la niste clopotei fragezi ca primavara se intoarce.
Ghiocei si martisoare- fragilitate si sensibilitate, la inceput de anotimp...

Laura 2 martie 2008, 15:21  

Cristal, si eu iubesc primavara... intreaga natura se trezeste la viata... omul, ca parte din natura, isi trezeste toate simturile si el :)

Trimiteți un comentariu

Blog Widget by LinkWithin
A apărut o eroare în acest obiect gadget

Persoane interesate

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP