"Fata cu cercelul de perla" (Johannes Vermeer)

Inchipuie-ti ca esti in cel mai renumit muzeu din Haga (Mauritshuis), plimbandu-te printre picturile celebre, picturi care au incitat curiozitatea multor generatii, picturi care au ridicat intrebari care nu au primit niciodata raspuns si te simti cu un pas mai aproape de pictorul acela pe care il iubesti si a carui opere le admiri atat de mult, pictorul a carui opere ti-ai luminat si umplut de farmec copilaria. Strabati tot muzeul cu sufletul la gura si cu emotie ca vei vedea doua dintre cele mai faimoase picturi ale lui Vermeer, iar dupa cateva ore de admirat portrete, peisaje si ruine, ajungi la penultima camera si ingheti. Nici aici nu sunt! Ce sanse sunt sa le gasesti in ultima camera? Sunt acolo insa, in ultima camera: "Priveliste din Delft", mare, deosebita, iti fura privirile si in fata ei, mica (cam de marimea Mona Lisei) dar stralucitoare, "Fata cu cercelul de perla".

"Fata cu cercelul de perla" este capodopera picturii lui Vermeer. Dupa mai bine de un secol de cercetari, inca nu s-au aflat toate raspunsurile. De ce a ramas in absoluta obscuritate pana in 1882 cand a fost vanduta la pretul unei reproduceri? A vandut Vermeer portretul in timpul vietii sale? De ce fondul original era un verde inchis, transparent, in loc de negrul pe care il putem vedea astazi? Ce proceduri si ce pigmnti a folosit Vermeer? Care e semnificatia turbanului? Cine era modelul? Este "Fata cu cercelul de perla" portretul unei persoane reale?

Fata cu cercelul de perla Vermeer Fata cu cercelul de perla Vermeer

Toate aceste intrebari au condus-o pe Tracy Chevalier la scrierea cartii "Fata cu cercelul de perla" iar in 2003 s-a creat filmul cu acelasi nume, pentru ca lumea din cele patru colturi ale lumii sa afle despre frumusetea acestei fete necunoscute, care putea fi orice de la servitoare pana la mare ducesa.

In Mauritshuis ti se explica cum Vermeer a facut din numai doua miscari de pensula, cel mai faimos cercel din perla care a existat vreodata. Misteriosul turban, in galben si albastru, culori tipice in pictura lui Vermeer, dau un aer de mister chipului. O fata atat de naturala, o miscare atat de naturala (fata pare a se uita peste umar la chemarea cuiva), sentimente care cu greu pot fi citite pe acest chip. E fericita "Fata cu cercelul de perla"? E trista? Greu de spus! "Fata cu cercelul de perla" este o pictura in fata careia poti sta o zi intreaga tesand povestea ei nemuritoare din propria ta imaginatie.

Fata cu cercelul de perla Vermeer


Alte recomandari:
"Fata cu ciocolata" de Jean-Etienne Liotard

7 comments:

-X- 18 ianuarie 2008, 07:11  

intr-adevar, ne aflam fata in fata cu un personaj viu, natural, avind senzatia ca sentimentele ei inca nu s-au consumat, si ca, ea inca isi mai asteapta maestrul ...

nu exista documentescrise si stampilate care sa ne indice clar care a fost relatia dintre ea si Vermeer, dar cred ca pictura in sine, privirea ei incarcata de o fericire interioara greu de evaluat, ne fac sa intelegem ca in aerul din jur ... pluteste dragostea :)

Anonim,  20 ianuarie 2008, 17:00  

ajutati-ma va rog si pe mine...cum se numea fata din carte??....multumesc

Laura 20 ianuarie 2008, 19:01  

Fata se numea Griet :)

Anonim,  26 aprilie 2009, 01:54  

buna la toti! Stie cineva care sunt dimensiunile originale ale picturi ""Fata cu cercelul de perla" (Johannes Vermeer)". Imi permit sa va multumesc dinainte.

Luana Aldor 26 ianuarie 2010, 19:44  

De ce contează atât de mult dacă persoana pictată a fost reală sau nu, dacă a avut sau ba o relație cu maestrul sau dacă turbanul era musulman sau venețian? Nu ăsta e scopul artei să transgreseze anecdoticul artei? Nu e mai important să simțim ceva în fața tabloului și să ne încânte privirea misterioasa prezență a fetei lui Vermeer? Cum zice Shakespeare: 'The rest is silence'.

Luana Aldor 26 ianuarie 2010, 19:53  

De ce este atât de important descoperirea anecdoticului unei biografii? Asta să fie scopul artei: să rămână legată de realitatea de la care a pornit și să nu fie un domeniu indepedent de ea? Să folosim arta numai pentru a redescoperi realități sordide pe care autorul s-a străduit să le transgreseze prin măiestria sa? Emoția și visarea nu-s oare mai însemnate, iar 'restul e tăcere' - cum spune un celebru vers shakespearian ?

Trimiteţi un comentariu

Blog Widget by LinkWithin

Da mai departe

Persoane interesate

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP